جمعه 27 مهر  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

⚡روستای ساسنگ کجاست؟ | دیدنی های آن (1403) + عکس

⚡روستای ساسنگ کجاست؟ | دیدنی های آن (1403) + عکس

⚡روستای ساسنگ کجاست؟ | دیدنی های آن (1403) + عکس


نویسنده: زهرا آذرنیوش
31 تیر 1395

نزدیک ترین اقامتگاه ها و ویلا ها به ⚡روستای ساسنگ کجاست؟ | دیدنی های آن (1403) + عکس جهت اجاره و رزرو



  • روستای ساسنگ را بهتر بشناسید :

روستای ساسنگ از روستاهای توریستی شمال ایران است که در بین جاذبه‌های گردشگری استان گلستان، شهرت زیادی دارد. این روستای سرسبز و زیبا از قطب‌های گردشگری در شمال ایران برای طبیعت‌گردی محسوب می‌شود. ویژگی بکر بودن روستا، سرسبزی طبیعت، صفا و صمیمیت حاکم بر فضای آن به‌علاوه مردمان خونگرم روستا، آن را برای گردشگران جذاب‌تر می‌کند. 

 

روستای ساسنگ

روستای ساسنگ

  • روستای ساسنگ کجاست؟

آدرس : استان گلستان، کیلومتر 17 جاده آزادشهر به مینودشت، جاده فرعی بعد از شهرک صنعتی ۱۶ کیلومتر در امتداد جاده فرعی، روستای ساسنگ

روستای ساسنگ از روستاهای توریستی ایران در استان گلستان است. این روستای زیبا در فاصله ۲۲ کیلومتری (30 دقیقه) شهرستان مینودشت قرار دارد. فاصله روستای ساسنگ تا گرگان، مرکز شهر استان، حدود ۱۲۳ کیلومتر (2 ساعت و 30 دقیقه) است. این روستای سرسبز بر بالای جنگل‌های هیرکانی و در ارتفاعات قرار دارد. 

روستای ساسنگ

تصویر هوایی از روستای ساسنگ

  • مسیر دسترسی به روستای ساسنگ :

مسیر دسترسی به این روستای زیبا، پیچ و خم‌های زیادی دارد. پیچ‌های مسیر دسترسی به روستای ساسنگ، شیبه چرخ فلک هستند. هرچه مسیر جاده را بیشتر به سمت جلو برویم، پیچ‌های آن بزرگتر می‌شوند. مسیر دسترسی به روستا، از مهم‌ترین جاذبه‌های آن محسوب می‌شود و زیبایی توصیف‌ناشدنی دارد. 

اگر مسیر دسترسی به روستای ساسنگ را از مینودشت آغاز کنیم، سمت راست مسیر روستای محمدآباد قرار دارد. با حرکت به سمت چپ به روستای پس پشته می رسید. بعد از عبور از روستای پس پشته، باقرآباد نمایان می شود. با گذر از روستای باقرآباد، پایان مسیر به روستای زیبای ساسنگ ختم می شود.

مسیر دسترسی از تهران به روستای ساسنگ

مسیر دسترسی از تهران به روستای ساسنگ

وجود مزارع سرسبز در مسیر جاده، آرامش طبیعت، بافت سنتی روستا، هوای تمیز، مردمان خونگرم و به دور از دغدغه شهری، زیبایی آن را چندین برابر می‌کند. 
فاصله تهران تا ساسنگ حدود ۵۲۷ کیلومتر ( 7 ساعت) است. فاصله مشهد تا ساسنگ از طریق جاده بجنورد به گرگان در حدود ۴۹۶ کیلومتر (6 ساعت) و از طریق مسیر دوم که از نیشابور و سبزوار می‌گذرد، حدود ۵۹۹ کیلومتر (8 ساعت) است. 

روستای ساسنگ

جاده روستای ساسنگ

  • درباره روستای ساسنگ :

ساسنگ روستای ییلاقی و کوچک استان گلستان است که در ارتفاع ۷۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. واژه «ساسنگ»، ابتدا «سان‌سنگ» بوده است که معنای «به سان‌سنگ» را می‌دهد. نام این روستای زیبا از سنگ‌های بزرگی گرفته شده است که از آنها برای ساختن کلبه‌های روستایی استفاده می‌شد.
جمعیت روستای ساسنگ حدود ۲۶۰ نفر است. بافت این روستا سنتی است و امکانات زیادی ندارد؛ همین ویژگی بر زیبایی و جذابیت آن می‌افزاید. روستای ساسنگ قدمت زیادی دارد؛ وجود آثاری از دوره صفوی در آن، نشان دهنده اهمیت روستا و قدمت آن است. اغلب مردم روستا، شغل کشاورزی و دامپروری دارند. در این روستا پرورش زنبور، کشت زعفران و پرورش کرم ابریشم نیز رایج است.

پاییز روستای ساسنگ

پاییز ساسنگ

با گشت و گذار در روستای ساسنگ، با فرهنگ و آداب و رسوم مردم این منطقه آشنا می‌شوید که برگرفته از آداب و رسوم استان گلستان است. طبیعت جذاب این روستا و قرارگیری آن در میان کوه‌های پوشیده از جنگل، زیبایی و جذابیت آن را چندین برابر می‌کند. 
چشمه‌سارهای بسیاری در روستای ساسنگ هستند که از دل کوه می‌جوشند و بیرون می‌آیند. آبشارهای پرآب روستا و طبیعت سرسبز آن، از جاذبه‌های مهمی هستند که طبیعت‌گردان عاشق را جذب تماشای خود می‌کنند. 

کمپینگ در روستای ساسنگ

کمپینگ در ساسنگ

  • آب و هوای روستای ساسنگ :

آب و هوای روستای ساسنگ، مطبوع و معتدل است. این روستای زیبا در فصل بهار بسیار رویایی است. نسیم صبحگاه و درختان پر از شکوفه روستای ساسنگ در فصل بهار، بر کیفیت هوای مطبوع روستا می‌افزایند.
هوای ساسنگ در فصل تابستان گرم و مرطوب است؛ بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند در فصل‌های گرم به منطقه سفر کنند. در فصل پاییز بادهای گرم در روستا می‌وزند و روستا در فصل زمستان نیز سرد و پوشیده از برف است. 

زمستان روستای ساسنگ

زمستان ساسنگ

  • بهترین زمان سفر به ساسنگ :

روستای ییلاقی ساسنگ، مثل دیگر جاهای استان گلستان، هوایی معتدل دارد. بهترین زمان سفر به روستای ساسنگ، فصل بهار است؛ زیبایی‌های طبیعت این روستا در فصل بهار، بسیار تماشایی و جذاب هستند. 
فصل تابستان نیز برای سفر به روستا مناسب است؛ اما در این فصل، هوا کمی گرم‌تر می‌شود. در فصل پاییز دمای هوا کاهش می‌یابد و در فصل زمستان بسیار سرد می‌شود. وجود اقامتگاه بوم‌گردی مجهز و مناسب در ساسنگ سبب می‌شود که این روستا در فصل‌های سرد سال نیز خالی از گردشگر نماند. 

روستای ساسنگ

نمای زیبا از روستای ساسنگ

  • جاذبه‌های دیدنی روستای ساسنگ :

روستای ساسنگ طبیعت جذابی برای ارائه به گردشگران دارد. گشت و گذار در این طبیعت زیبا و مشاهده دیدنی‌های آن برای تقویت روحیه گردشگران مناسب است و لحظات خاطره‌انگیزی را برای آنها رقم می‌زند.

1- جنگل‌های هیرکانی :

بخشی از جنگل‌های هیرکانی در روستای ییلاقی ساسنگ قرار دارند. این جنگل‌های زیبا با درختان پهن برگ انجیری، زیبایی شگفت‌انگیزی به طبیعت روستا می‌دهند. قدمت این جنگل‌های زیبا به حدود میلیون‌ها سال پیش می‌رسد. تنوع گیاهی جنگل‌ها، آب و هوا و اقلیم حاشیه دریای خزر، شرایط مساعدی را برای رشد گیاهان در جنگل‌های هیرکانی فراهم می‌کند. 
تنوع درختان و گیاهان جنگلی، برای طبیعت‌گردان جذابیت فوق‌العاده‌ای دارد. در این جنگل‌ها، بیش از ۸۰ نوع درخت و ۵۰ گونه درختچه بومی وجود دارد که در جاهای دیگر دنیا دیده نمی‌شود درختچه‌های  تمشک و کندوس، نمونه‌هایی از پوشش گیاهی درختان این جنگل هستند که مردم روستا از آن برای تهیه مربا استفاده می‌کنند. 

جنگل هیرکانی

جنگل هیرکانی

2- آبشار‌های روستای ساسنگ :

آبشار‌های ساسنگ در فاصله ۱۸ کیلومتری جنگل باقرآباد قرار دارند. این آبشار‌های زیبا حدود ۸۰۰ کیلومتر از سطح دریا بالاتر هستند. پیمودن فاصله روستای ساسنگ تا آبشار، به صورت پیاده‌روی، حدود یک ساعت به طول می‌انجامد. 
هشت آبشار در این مکان طبیعی جذاب وجود دارد که یکی از دیگری زیباتر هستند. این آبشارهای زیبا و تماشایی فاصله کمی از یکدیگر دارند؛ به راحتی می‌توانید همه آبشارها را ببینید و از تماشای زیبایی‌های آنها لذت ببرید. 

آبشار در روستای ساسنگ

آبشار ساسنگ

مسیر پیاده‌روی تا آبشار زیبا و تماشایی ساسنگ شیب‌دار است. درختان پهن برگ و چشمه‌های زلالی که در این مسیر وجود دارند، بر زیبایی‌های طبیعت آن می‌افزایند. طبیعت اطراف این آبشار در فصل بهار سرسبز و باطراوت است و در فصل پاییز، تنوع رنگ‌های طبیعت آن، زیبایی شگفت‌انگیزی از طبیعت را به نمایش می‌گذارد. 

آبشار ساسنگ

آبشار ساسنگ

3- پارک ملی گلستان :

پارک ملی گلستان یکی از دیدنی‌های اطراف روستای ساسنگ است که حدود ۶۰ کیلومتر (1 ساعت و 30 دقیقه) با آن فاصله دارد. این پارک ملی زیبا، تنوع زیستی، پوشش گیاهی و جانوری متنوعی دارد. حدود ۱۰۰۰ نوع گونه گیاهی متنوع در این پارک ملی است که شرایط را برای بیشتر از ۳۰۰ گونه حیوانی فراهم می‌کند. 

پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان

تماشای طبیعت جذاب، شکوفه‌های رنگارنگ، پرواز پرندگان، پروانه‌ها، تماشای رویش قارچ‌ها و عکاسی از حیواناتی چون گراز در طبیعت پر از برف فصل تابستان، از جاذبه‌هایی است که گردشگران را جذب تماشای خود می‌کند. 
این پارک ملی طبیعت بکری برای زیست حیوانات دارد؛ پس جانب احتیاط را رعایت کنید و علاوه بر مواظبت از خود در حیات وحش پارک، از فضای طبیعت آن نیز مراقبت کنید. 

پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان

4- قبرستان خالد نبی :

قبرستان خالد نبی و زیارتگاه آن از جاهای دیدنی اطراف روستای ساسنگ هستند. این قبرستان حدود ۸۰ کیلومتر (2 ساعت) با ساسنگ فاصله دارد و در ارتفاع ۷۰۰ متری سطح دریا است. در این مکان، علاوه بر بنای زیارتگاه خالد نبی، آرامگاه چوپان آتای و تندیس‌های سنگی کوچک و بزرگی برای بازدید گردشگران وجود دارد.
زیارتگاه خالد نبی و گورستان آن، برای زیارت و سیاحت گردشگران استفاده می‌شود. فضای اطراف این زیارتگاه مملو از آرامش است. مکان آرامگاه، چشم‌انداز زیبایی از بالای کوه دارد. 

قبرستان خالد نبی

قبرستان خالد نبی

  • تفریحات روستای ساسنگ :

در سفر به روستای ساسنگ، تفریحات و سرگرمی‌هایی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید و لذت ببرید.

جنگل‌نوردی :

پیشتر به جنگل‌های زیبای هیرکانی در روستای ساسنگ اشاره کردیم. پیاده‌روی این مسیر و جنگل‌نوردی در دل درختان سر به فلک کشیده جنگل، از تفریحاتی است که طبیعت‌گردان از آن استقبال می‌کنند. 
جنگل‌هایی که در مسیر روستای ساسنگ هستند، از درختان تمشک و کندوس پوشیده شده‌اند. چیدن میوه‌های خوش‌طعم درختان در هنگام عبور از این جاده، از سرگرمی‌های جذاب گردشگران است. اگر قصد پیاده‌روی در جنگل‌های رویایی این منطقه را دارید، تجهیزات موردنیاز جنگل‌نوردی را همراه خود ببرید.

جنگل ساسنگ

جنگل نوردی 

 اسب‌سواری :

اسب‌سواری و گشت و گذار در روستای ساسنگ با اسب، یکی از تفریحات این روستا ی سرسبز و زیبا است. گردشگرانی که تجربه اسب‌سواری دارند، از این تفریح جذاب لذت می‌برند. تماشای زیبایی‌های روستا سوار بر اسب، زیبایی‌های آن را جذاب‌تر می‌کند. 

اسب سواری درساسنگ

اسب سواری

شنا در حوضچه آبشار :

شنا در حوضچه‌های پایینی آبشارهای ساسنگ و غوطه‌ور شدن در آب در فصل‌های گرم سال، یکی از جذاب‌ترین تفریحات گردشگران در روستای ساسنگ است. ایجاد پیک‌نیک در اطراف آبشار و پیاده‌روی از دیگر تفریحاتی است که کنار آبشار دیده می‌شود.
 عمق آب در حوضچه آبشار کم است؛ اما برای احتیاط بهتر است تنها در آب شنا نکنید و با کسی به این مناطق بروید که در صورت نیاز بتواند کمکتان کند. 

حوضچه آبشار ساسنگ

حوضچه آبشار ساسنگ

 مراسم‌های بومی روستا :

فرهنگ بومی مردم استان گلستان در فرهنگ مردم روستای ساسنگ جلوه‌گر می‌شود. تماشای آداب و رسوم اقوام قزلباش در مراسم حنابندان آنها و گوش سپردن به موسیقی‌های زیبا و گوش‌نواز ترکمن‌ها بسیار جذاب و تماشایی است. در این مراسم، تماشایی، جوانان ترکمن می‌رقصند. رقص ترکمنی از زیباترین جلوه‌های فرهنگی استان گلستان است که برای گردشگران بسیار جذاب است. 

مراسم بومی روستای ساسنگ

مراسم های بومی روستا

پیک‌نیک در طبیعت ساسنگ :

استراحت و برپایی پیک‌نیک در طبیعت روستای ساسنگ از تفریحاتی است که طبیعت‌گردان به آن گرایش دارند. برپایی آتش در جنگل یا کنار آبشار و دم کردن چای آتشی قندپهلو برای گردشگران تفریحی جذاب است. اگر شما هم از برپایی چنین تفریحاتی لذت می‌برید؛ بعد از پایان تفریح، از خاموش شدن آتش مطمئن شوید و سپس مکان اتراق خود را ترک کنید تا طبیعت آسیب نبیند. 

کمپینگ در ساسنگ

پیک نیک در طبیعت

عکاسی از طبیعت :

عکاسی یکی از جذاب‌ترین تفریحاتی است که هنگام سفر به دل روستاها و قرارگیری در طبیعت به آن نیازمندیم. ثبت و ضبط خاطرات رویایی قرارگیری در طبیعت و تفریح در روستای ساسنگ، تنها با عکس‌های به‌جای مانده از طبیعت، جذاب و ماندگارتر می‌شود. 

عکاس در طبیعت

عکاسی

سوغات روستای ساسنگ :

مردم روستای ساسنگ، از آب چشمه‌های آن تغذیه می‌کنند و اغلب آنها به مشاغل کشاورزی، دامداری و زنبورداری مشغول هستند. بافت افریشم نیز در این روستا رایج است. طبق این مشاغل، سوغات روستا شامل محصولات دامی، عسل، پارچه‌های ابریشمی است که برای شهرنشینان جذابیت فوق‌العاده‌ای دارد.

بافت ابریشم در روستای ساسنگ

ابریشم بافی

شکم‌گردی در روستای ساسنگ :

در روستای ساسنگ، به دل طبیعت بزنید و از شیر، کره، مربای تمشک و تخم مرغ محلی برای صرف صبحانه لذت ببرید. صرف کباب یا ماهی‌کباب دستپخت خودتان برای نهار، یکی از بهترین گزینه‌ها برای شکم‌گردی و لذت بردن از پیک‌نیک در روستای ساسنگ است. لذت خوردن آش آتشی و نوشیدن چای آتشی در دل طبیعت نیز گزینه‌ای که طبیعت‌گردان روستای ساسنگ از تست آنها نمی‌گذرند.

کمپینگ درساسنگ

چای آتشی

 اگر اهل صرف غذا در رستوران هستید، یا به تست غذاهای محلی منطقه در رستوران علاقه‌مندید، به مینودشت بروید. رستوران‌های مینودشت جذاب و متنوع هستند. در آنجا  انواع غذاهای محلی، فست‌فود و هرآنچه را که میل دارید، تست کنید و لذت ببرید.

مربای تمشک

مربای تمشک

  • اقامت در روستای ساسنگ :

گشت و گذار در روستای ساسنگ و تماشای زیبایی‌های آن در یک روز امکان‌پذیر است؛ اما برای تماشای همه دیدنی‌های اطراف روستا، نیاز به زمان بیشتر و اقامت در روستا نیاز دارید. اقامتگاه‌ بوم‌گردی و ویلا در ساسنگ، امکانات بسیاری خوبی برای اقامت و پذیرایی از گردشگران دارند. 

ویلا در روستای ساسنگ

چشم انداز ویلا در ساسنگ

برای حفظ فرهنگ سنتی روستا، اغلب اتاق‌های اقامتگاه های بوم گردی کف‌خواب هستند؛ اما برخی اتاق‌های آن ها نیز به تخت‌خواب مجهزند. در این اقامتگاه ها علاوه بر اقامتی راحت، می‌توانید طعم غذاهای لذیذ محلی منطقه را نیز بچشید و از اوقات سفر خود لذت ببرید.
اجاره ویلا در ساسنگ، گزینه اقامتی دیگری است که پیش رو دارید. ویلاهای بسیاری در اطراف روستا وجود دارد که می‌توانید طبق نیاز و سلیقه خود انتخاب کنید و از اقامت در آنها لذت ببرید.

اقامتگاه بوم گردی روستای ساسنگ

اقامتگاه بوم گردی در ساسنگ

برای سفر به روستای ساسنگ بهتر است لوازمی را که برای طبیعت‌گردی و گشت و گذار در جنگل نیاز است، با خود ببرید. کفش مناسب گردش در طبیعت، کلاه، عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب و پاوربانک از وسایل ضروری هستند که نیاز دارید. اگر در فصل سرد به روستای ساسنگ می‌روید، حتما تجهیزات مورد نیاز این فصل را با خود ببرید.  

غذای محلی در ساسنگ

ویلا در ساسنگ


سفر به روستای ساسنگ به قصد تماشای زیبایی‌های طبیعت، آشنایی با فرهنگ‌های مختلف و دوری از دغدغه شهرنشینی انجام می‌شود. طبیعت بکر این روستا، سرسبزی، طراوت درختان، صدای آبشارها و موسیقی پرندگان بهترین فضا را برای آرامش فراهم می‌کند.  طبیعت‌گردان با گشت و گذار در این روستا، لحظات رویایی برای خود رقم می‌زنند.

 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مجله ایران بوم گردی گلستان

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ